امروزه صنعت گردشگری ، یکی از متنوع ترین و بزرگترین صنایع در دنیا به شمار می آید. این صنعت نشان داده که می تواند به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال زایی، رشد و توسعه یک کشور نقش چشمگیری را ایفا کند.

گردشگری دارای انواع گوناگونی چون : گردشگری تاریخی، فرهنگی، ماجراجویانه، ورزشی،‌ درمانی،روستایی، رویدادها و... است.

گردشگری رویدادها


امروزه صنعت گردشگری ، یکی از متنوع ترین و بزرگترین صنایع در دنیا به شمار می آید. این صنعت نشان داده که می تواند به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال زایی، رشد و توسعه یک کشور نقش چشمگیری را ایفا کند.

گردشگری دارای انواع گوناگونی چون : گردشگری تاریخی، فرهنگی، ماجراجویانه، ورزشی،‌ درمانی،روستایی، رویدادها و... است.

گردشگری رویدادها

توجه به رویدادها در صنعت گردشگری دارای سابقه طولانی نیست. بعضی از رویدادها همچون مناسک حج از سابقه طولانی برخوردارند و با گذشت زمان فعالان این صنعت دریافته اند که با برگزاری یک رویداد می توان علاوه بر اهالی یک محل، توجه دیگر بازدید کنندگان ، از سایر مناطق را نیز به آن محل جلب نمود.

برگزاری یک رویداد موجب اعتبار بخشی، توجه رسانه ها و سرازیر شدن سرمایه ها به یک محل می شود، که در پی آن تامین هر چه بهتر نیازهای مردم محلی، رشد و توسعه یک منطقه را به همراه دارد.

این نوع گردشگری را می توان از محدود راه کارهایی برشمرد که سبب بازدید دوباره گردشگر از یک محل و یا جذب گردشگران در ایام غیراز اوج سفر می شود.

یک رویداد ممکن است به صورت متناوب و سالیانه (مناسک حج) یا چند سال یکبار (مسابقات جام جهانی فوتبال) برگزار گردد، و مدت زمان آن می تواند یک روزه، چند روزه تا چند هفته و در برخی موارد یکساله (انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام) باشد.

رویدادها دارای تنوع و گستردگی فراوان می باشند، و می توانند در برگیرنده یک رویداد ساده برای مردم محلی یک منطقه (مراسم امیری خوانی در استان مازندران) و یا در سطح کلان (برگزاری مسابقات المپیک) باشند.

رویدادها شامل موضوعات گوناگون و وسیعی می باشند.

مسابقات ورزشی : برگزاری یک مسابقه ورزشی سبب جذب گردشگران به یک محل می گردد. مسابقات رالی داکار، المپیک، المپیک ورزش های زمستانی، جام جهانی فوتبال، دوچرخه سواری تور دو فرانس، مسابقات تنیس، اسب سواری و بسیاری دیگر از این جمله اند. از مهمترین وی‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژگی های این نوع رویداد ها آن است که هر ساله بر وسعت و تنوع آن افزوده می شود و مخاطبین بیشتری را به سمت خود جلب می نمایند. این امر سبب می گردد تا سرمایه گذاری های کلانی در منطقه صورت گیرد که در پی آن تحولی عظیم در زیر ساختهای این مناطق رخ خواهد داد.

 

رویدادهای هنری : فعالیت های هنری چون برگزاری جشنواره های موسیقی و کنسرتها، نمایشگاه های نقاشی، عکاسی، فیلم، صنایع دستی و... ، علاقمندان بسیاری را به خودجلب می کند. هر چه سطح چنین نمایشگاه هایی بالاتر باشد، مخاطبین آن از اقشاربیشتری را دربرگرفته وجمعیت بیشتری را به سمت خود جذب می نمایند. جشنواره موسیقی محلی در استان لرستان و یا جشنواره فیلم کن از این دسته اند.

مراسم مذهبی و آیینی: از جمله مهم ترین و بزرگترین انوع این مراسم ، مناسک حج می باشد که سبب می شود قشر عظیمی به کشور عربستان سفر نمایند و درآمد حاصل از این مراسم دینی به عنوان درآمد حاصل از صنعت گردشگری محاسبه می شود. از دیگر موارد برای این نوع رویدادها مراسم چهارشنبه سوری، مراسم سال نوع میلادی در واتیکان، مراسم های زرتشتیان (مهرگان، سده، تیرگان،...)، مراسم مذهبی هندوئیسم در رودخانه مقدس گنگ در هندوستان و... است.

برگزاری یک نمایشگاه نیز به عنوان یک رویداد محسوب می شود که جمعیت قابل توجهی را جذب می نماید، در سال 1851 اولین نمایشگاه بین المللی در لندن برگزار گردید که پس از آن در سال 1928 با تاسیس دفتر نمایشگاه های بین المللی در پاریس برگزاری این چنین نمایشگاه هایی رونق گرفت. برگزاری یک نمایشگاه سبب سرمایه گذاری خارجی در منطقه می گردد و محصولات محل به فروش می رود، که در پی آن رشد و توسعه اقتصادی را برای منطقه به همراه خواهد داشت. از ویژگی های برگزاری یک نمایشگاه ، احداث سازه یا نمادی مناسب با جلوه ای خاص می باشد. برای نمونه احداث برج ایفل در سال 1889 به منظور برگزاری نمایشگاه صنعتی پاریس بوده و یا احداث کریستال پلاس در لندن برای نمایشگاه سال 1851 بوده که می توان از آنها به عنوان نمادهای گردشگری منطقهیاد کرد. این سازه ها محدود به نمایشگاه ها نمی شود .از دیگر موارد برگزاری مسابقات ورزشی است که با احداث ورزشگاه های عظیم و پیشرفته نمادی خاص را در منطقه نشان می دهد.

گاهی اوقات از رویدادهای تاریخی نیز برای جذب گردشگران استفاده می شود که می توان به جشن های 2500 ساله در ایران یا سالگرد انقلاب فرانسه و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

ابعاد این نوع گردشگری بسیار متنوع است. از اجلاس سیاسی اقتصادی در یک کشور تا جشن پرتقال در ایتالیا و یا جشنواره سن فرمین در اسپانیا که گاوهای وحشی را در خیابانها آزادانه رها می کنند.

با توجه به وجود مراسم و مناسک گوناگون در ایران ، می توان با مدیریت دقیق در هدف گذاری، زمان برگزاری، نوع مخاطبین، موضوع رویداد و بسیاری از عوامل دیگر از این نوع گردشگری استفاده نمود