استفاده گسترده از اینترنت برای تجارت و مسافرت ازسال 1999 در اروپا با 17 میلیون سفر خارجی از طریق اینترنت به طور جدی به صحنه رقابت های تجاری جهان توریسم وارد شده است . ازاین رقم ، 13 میلیون آن خارج از اینترنت رزرو و بهای آن پرداخت شد و 4 میلیون آن توسط اینترنت رزرو و بهای آن پرداخت شد
که از مجموع آن، 73درصد به تعطیلات و تفریحات و 27درصد مربوط به کسب و کار و تجارت اختصاص داشته است


اما رشد و توسعه توریسم الکترونیک در سال های اخیر بسیار سریع تراز تجارت الکترونیک بوده است به حدی که طبق گزارش های جهانی، به میزان 55 درصد از مجموع فعالیت های انجام شده در بخش تجارت الکترونیک طی سال گذشته (2008) تنها به بخش توریسم اختصاص داشته است. براساس اعلام اتحادیه صنایع مسافرت الکترونیک ؛ رشد فزاینده بازاریابی و فعالیت های تجارت آن لاین وافزایش سازمان های پیشرو دراین حوزه در سال 2008 سبب شده که بیش از نیمی از فعالیت های جاری درحوزه تجارت الکترونیک تنها در بخش توریسم الکترونیک متمرکز شود. اما صرف نظر از توسعه تجهیزات و خدمات اینترنتی، علت اصلی این پدیده درکشورهای توسعه یافته و برخی از کشورهای درحال توسعه غیر غربی، رشد و گسترش کارایی و سهولت استفاده از ایمیل، موبایل و کاربرد فناوری های شبکه 2.0
نظیر« مشاورسفر» و یا «یاهو تراول» و انواع موتورهای کاوشگر در این حوزه نظیر «کایاک» یا «سایداستپ» بوده است. درحال حاضر عوامل و بخش هایی که در توریسم آن لاین یا توریسم الکترونیک، بیشترین نقش را دارند شامل مواردی است نظیر تکنیک های خرید آن لاین، تکنیک های بازاریابی آن لاین، استراتژی های بازاریابی با موبایل، سیستم های درخواست رزو آن لاین در هتل ها، بازاریابی با کمک ویدئو آن لاین، تجارت آن لاین در هتل ها و رستوران هاست که سبب گسترش فعالیت کمپانی های تجارت آن لاین و افزایش سرمایه گذاری در این زمینه و گسترش افق های تجارت و سفرالکترونیک است. ترکیه ، امارات متحده عربی ، بحرین و قطر استراتژیهای توریسم الکترونیک خود را ازمدت ها پیش تدوین و به مرحله اجرا گذاشته ‌اند و همگی تا سال 2010 به نظام مدرن توریسم جهانی خواهند پیوست . این کشورها هم اکنون با بررسی شرایط جهانی و با سرمایه گذاری های کلان در حال بهره ‌برداری و توسعه‌ سریع فن‌آوریها در ساختار گردشگری خود هستند و در این عرصه حتی افغانستان نیز استراتژیهای مشخصی را با کمک WTO و شرکتهای بزرگ و سرشناس ICT آمریکا و انگلستان طراحی و آماده اجرا کرده است. اما در ایران نمونه بارز بازاریابی و توریسم الکترونیک در ارایه خدمات مستقیم به مشتریان فروش بلیط اینترنتی هواپیمایی ایران ایر و ارم ایر و قطار است.
در سطح فروش نیز شبکه رزرواسیون پردیس در کشور درحال ارایه خدمات است. اما روشن است که این میزان فعالیت در عرصه توریسم الکترونیک تا چه حد اندک و محدود است.

پایان.

منبع:

http://www.gashtvagozar.com/News.aspx?Id=665